Identifikácia nadania |
![]() |
Intelektové nadanie sa zisťuje predovšetkým intelektovými testami.
Hoci mnohí odborníci poukazujú na slabé miesta takejto identifikácie,
zatiaľ zostáva jediným nástrojom, ktorý dokáže intelektové nadanie kvantifikovať -
premeniť na hodnoty na stupnici. Výsledkom testu je tzv. intelektový kvocient - IQ,
ktorý je pomerom mentálneho veku a fyzického veku krát sto.
Teda ak má dieťa 8 rokov ale jeho mentálny (intelektový) vek je 12 rokov,
potom jeho IQ bude 12/8*100 = 150 bodov.
Priemerný intelekt sa pohybuje v rozpätí 90 - 110 bodov
(podľa najčastejšie používaného testu), za hranicu nadania sa
považujú dve štandardné odchýlky od tohto priemeru, teda IQ 130. Odborníci odporúčajú aj ďalšie doplnkové metódy (pozorovanie dieťaťa učiteľom, rozhovory s rodičmi, osobnostné dotazníky, rozbor výsledkov činnosti dieťaťa, testy tvorivosti). Čím viac nástrojov sa na identifikáciu použije, tým je diagnostika nadania presnejšia a užitočnejšia pre ďalšie rozvíjanie dieťaťa. Identifikácia nadania má zmysel vtedy, ak chceme dieťaťu poskytnúť modifikovanú vzdelávaciu starostlivosť, ktorá bude jeho nadanie ale aj celú osobnosť efektívne rozvíjať. |
zdroj: www.nadanie.sk |